Monday, November 15, 2010

Keyakinan kepada ketetapan yang Esa.

Assalamualaikum wbt.

Terdetik nak menaip entry ini hanyalah sekadar untuk perkongsian.
Sesuai dengan hadis ini yang biasa kita dengar : Dari Rasulullah saw., "Kamu semua hendaklah sampaikan apa yang diambil daripadaku walau satu ayat. (Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahih al-Bukhari)

Kalau cakap omputeh pulak "sharing is caring".. haa hang ingat aku makan sambal belacan tak ley cakap omputeh ke?? hekhekhek.. fuuhh gurau jek.. :-)

Terjemahan hadith Soheh Muslim
Hadis ke 1814.
Tetaplah bersama jemaah.

Dari Huzaifah Ibnu Al-Yamani r.a. katanya: "Biasanya orang banyak bertanya kepada Rasulullah saw tentang kebajikan. Tetapi aku bertanya kepada beliau tentang tentang kejahatan; kerana aku takut kejahatan itu menimpaku."

Lalu aku bertanya, "Ya Rasulullah! kami dahulu berada dalam kejahilan dan kejahatan. Kerana itu Allah Taala menurunkan kebaikan (agama) ini kepada kami. Mungkinkah sesudah ini timbul lagi kejahatan?"

Jawab Rasulullah "Tentu!"

Tanyaku, "Sesudah itu mungkin pulakah datangnya kebaikan?"

Jawab Rasulullah, "Ya, tapi sudah cacat!"

Jawab Nabi saw., "suatu kaum (bangsa) membuat peraturan (undang-undang) diluar sunnahku dan memimpin tanpa hidayahku. Engkau mengerti tentang kebijaksanaan mereka dan tidak menyukainya."

Tanyaku, "Sesudah kebaikan itu timbul lagikah kejahatan?"

Jawab Baginda, "Ada. Iaitu orang yang selalu memanggil-manggil di pintu neraka , lalu siapa yang memenuhi panggilannyadilemparkannya ke dalam neraka itu."

Tanyaku, "Ya Rasulullah! Tunjukkanlah kami ciri-ciri mereka."

Jawab Nabi saw., "baik! Iaitu orang-orang yang kulitnya sama dengan kita (mengaku beragama Islam) dan mereka berbicara memakai lidah (hadis) kami."

Tanyaku, "bagaimana petunjuk Anda seandainya kami menemui hal yang sedemikian?"

Jawab Nabi, "tetaplah kamu bersama jemaah kaum Muslimin dan Imam (pemimpin) mereka!"
Tanyaku, "Jika tiada jemaah dan Imam?"

Jawab Baginda, "Tinggalkanlah parti-parti itu semuanya. Sekalipun engkau akan memakan akar-akar kayu, namun engkau tetaplah pada pendirianmu itu"



بسم الله الرحمن الرحيم


Maka demi Tuhanmu tidak mereka beriman sehingga mereka menjadikan engkau (Muhammad) sebagai hakim terhadap apa yang berselisih diantara mereka kemudian tidak mereka mendapati di dalam diri-diri/hati-hati mereka keberatan/keraguan terhadap apa yang engkau putuskan dan mereka menerima (keputusan itu) dengan penerimaan yang sepenuhnya.


Sama-sama kita berpegang teguh pada Islam dengan mengamalkan keseluruhan aturan Allah, dan bukan mengamalkan sebahagiannya sahaja..
Janganlah kita masuk dikalangan orang yang ragu-ragu..
Jika kita merasai keraguan pada hukum Allah dan aturan Allah, maka check balik kalimah syahadah kita dan check balik diri kita..
Semoga kita semua diberi hidayah oleh Allah swt., untuk memartabatkan islam.


بسم الله الرحمن الرحيم



Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.

2 ulasan:

eita on November 28, 2010 at 10:21 PM said...

insya allah

Abhamz on December 17, 2010 at 3:43 PM said...

salam, kalau kita bersatu InsyaAllah Islam akan menguasai dunia...

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers