Monday, June 14, 2010

Jawatankuasa Israel sekadar penasihat.??

Kini dengan usaha Global kerajaan Israel untuk membentuk jawatankuasa antarabangsa dalam pembunuhan mavi marmara dan memutuskan untuk membentuk sebuah Jawatankuasa Pemeriksaan kuasa dan menghadkan penyertaan pihak ketiga untuk pertama kalinya sebagai pemerhati. Hal ini dapat dilihat sebagai keputusan perundingan intensif antara Israel dan kerajaan AS, yang mengikut keputusan Israel, walaupun ada komitmen untuk mempertahankannya di majlis keselamatan PBB.

Kerajaan Israel telah sebulat suara mempersetujui pembentukan jawatankuasa yang diketuai oleh pesara Hakim Yaakub Turkel dan keahlian Profesor Shabtai Rosenne, Jeneral Amos Horev. Israel mengajukan adanya komuniti antarabangsa yang lain dalam jawatankuasa ini termasuk Lord David Trimble, Ireland Utara dan Kanada.

Berhubung dengan jawatankuasa ini pada kenyataannya M_khasip, di bawah undang-undang Israel pemeriksaan yuran kerajaan tidak mempunyai asas perlembagaan yang diperlukan untuk berhadapan dengan orang lain. Ini bukan sebuah yuran penyelidikan berdasarkan undang-undang perlembagaan yang mengikat semua pihak tapi ini adalah semacam mahkamah yang kompeten yang Menghakimi dalam bentuk cadangan.

Jawatankuasa sekarang adalah tidak lebih daripada sebuah jawatankuasa nasihat, suruhanjaya tidak boleh mengikut undang-undang untuk mewajibkan panggilan untuk muncul menyerahkan dokumen-dokumen atau sijil kepada mereka.
Mandat Suruhanjaya adalah terhad terhadap kedua-dua belah pihak tentang Israel dan penyelenggara konvoi dan keperibadian mereka. Ini menunjukkan langkah Israel untuk menyekat fungsi carian bukti dan kepungan yang dikenakan di Semenanjung Gaza dan alasan untuk keselamatan di satu pihak, dan pemaksaan undang-undang sekatan ini untuk mengelakkan konvoi mencapai pantai Gaza.

Kita dapat melihat bahawa kebebasan tindakan ketenteraan Israel lebih penting daripada kebebasan musuh. Seperti Profesor Rosen yang telah menghabiskan hidupnya dalam perkhidmatan perkhidmatan diplomatik Israel, kerajaan kehakiman dan lain-lain, yang bererti bahawa ahli yang memberikan justifikasi untuk tindakan-tindakan rasmi adalah dari pihaknya. Begitu juga, Jeneral Amos Horev, yang menghabiskan hidupnya dalam perkhidmatan keselamatan Israel.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers