Tuesday, June 8, 2010

Rusia mengutuk serangan Israel..

Terakhir, Israel kini dalam usaha untuk mengelakkan diri dari penyelidikan antarabangsa ke atas armada kebebasan. selepas pihak ketenteran Israel mengumumkan untuk memulakan siasatan dalaman ke dalam serangan terhadap kapal-kapal bantuan kemanusiaan ke Jalur Gaza, sumber-sumber dalam kerajaan Benjamin Netanyahu, diputuskan untuk membentuk yuran awam dengan kekuasaan yang terbatas dalam penyelidikan.

Menteri tanpa portfolio Benny (Israel) dari mula menyatakan, kerajaan akan menubuhkan Suruhanjaya awam Penyelidikan untuk mempertimbangkan keadaan serangan itu yang akan ditugaskan secara khusus membincangkan tentang aspek undang-undang mengenai pengepungan di Gaza dan operasi laut yang telah menawan kapal Armada kebebasan.
Jawatankuasa itu akan terbentuk dan ianya akan mempertimbangkan dua perkara iaitu, Adakah kepungan laut sesuai dengan undang-undang antarabangsa? Apakah langkah yang kita ambil konsisten terhadap undang-undang antarabangsa?

Sumber akhbar Haaretz menyatakan bahawa Menteri kerajaan Israel, Tujuh ahli jawatankuasa telah disahkan dengan sebulat suara, dan ianya hampir selesai mengenai buku amanat Kebenaran tentang serangan terhadap kapal-kapal armada kebebasan dan ianya menjelaskan bahawa Pejabat Netanyahu tidak akan mengumumkan Suruhanjaya atau nama-nama anggotanya sebelum menyelesaikan perundingan dengan kerajaan AS, yang akan membincangkan komposisi Jawatankuasa.

Media Israel melaporkan bahawa Jawatankuasa akan terdiri daripada hakim di Israel, tapi tidak akan dipimpin oleh seorang hakim Mahkamah Agung, dan tidak mempunyai kuasa untuk memanggil saksi-saksi atau untuk mengeluarkan cadangan yang mengikat terhadap tanggungjawab kewajipan peribadi untuk setiap kesalahan yang dilakukan semasa proses tersebut. Dan pegawai kerajaan senior mengatakan bahawa Jawatankuasa itu kekuasaannya terbatas dan berkemungkinan akan memasukkan dua pemerhati asing, termasuk satu orang Amerika dan satu Itali atau Perancis.

Di Washington, juru bicara untuk U. S. Jabatan Luar Negeri Philip Crowley berkata, perlunya ada penyertaan antarabangsa dalam penyelidikan Israel tentang apa yang terjadi kepada kapal armada kebebasan.

Di Istanbul, 22 negara-negara ahli semasa persidangan Interaksi dengan pengecualian Israel, menyokong gagasan Setiausaha Agung PBB Ban Ki- moon untuk menubuhkan sebuah yuran antarabangsa yang bebas menyiasat dalam serangan Israel.

Sementara itu, kata Perdana Menteri Rusia Vladimir Putin di Istanbul bahawa negaranya berniat untuk merujuk soalan penyiasatan serangan Israel ke PBB. Putin mengutuk serangan itu, Putin menambah “kerja ini berada di perairan antarabangsa dan ini merupakan salah satu sumber keprihatinan.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers