Tuesday, June 1, 2010

Turkey Bangkit bersemangat!!


Perdana Menteri Turkei, Recep Tayyip Erdogan menegaskan bahawa Arab tidak boleh menjauhkan diri dari kedudukannya
Sementara itu, para pemimpin Israel sedang terperangkap dalam dunia politiknya dengan keselamatan dan perisikannya dalam kempen kemanusiaan sekaligus mengekspot tentang perilaku jenayahnya dalam menghadapi perpaduan antarabangsa, yang masih ratusan diantara mereka berada dikem-kem penahanan di bandar perlabuhan Asdod dan Askelon pada saat orang lain yang sekarng ini mencabar barbarisme Israel melalui misi kemanusiaan. Dua buah kapal lagi akan dijangka tiba dalam dua hari lagi ke Gaza. Balasan terbaru dari Israel terhadap kepungan di Gaza ialah pengeboman di daerah utara dan selatan dan mengorbankan lima nyawa rakyat palestin.

Dalam perbahasannya dengan nada suara yang tinggi, dia (Erdogan) sedang menunggu masyarakat arab diseluruh dunia tampilkan diri mengecam pencerobohan Israel pada pertemuan parti keadilan dan pembangunan. Dia juga berkata bahawa dia tidak akan mengundurkan sedikitpun dari terus mempertahankan jalur Gaza. Dia juga mengatakan bahawa, dia sudah bosan dengan penipuan yang dilakukan oleh Israel. Dia mengulangi apa yang dikatakan pada persidangan Davos tahun lalu bahawa para pemimpin Israel telah menunjukkan kembali kepada dunia bahawa mereka tahu cara pembunuhan kejam.

Erdogan menyatakan pandangan bahawa serangan itu kasar dan tidak bertanggungjawab Tentera Laut Israel armada dari kebebasan, melanggar undang-undang dan memijak-minjak martabat manusia,menekankan bahawa Turki bukanlah seperti anak-anak yang boleh mereka memberi makan dan memberikan hak-hak mereka.

Dia (Erdogan) memberi amaran, "Turkei sebuah negara persahabatan yang kuat dan pakara ini amat menguji kesabaran Turkei."
Erdogan menegaskan bahawa Turki tidak akan membiarkan orang Israel menghancurkan keamanan di Timur Tengah, Dia mengatakan bahawa, masalah Israel tidak lagi dari Turki, dan bahkan diserata dunia, dan dalam diam Israel musuh dunia.

Pekara ini tidak munkin menutupi kesalahan Israel terhadap undang-undang antarabangsa. Masyarakat antarabangsa mengatakan, harus ada keputusan mengenainya dan tidak lagi menutup mata kita daripada ketidakadilan yang dilakukan oleh Israel.
Terjemahan pidato Erdogan itu telah direkodkan pertama kalinya secara langsung ke dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris, sehingga membawa bergema di seluruh dunia.
Perdana Menteri Turki itu menerima tepukan gemuruh,, di tengah DPR terpengaruh oleh kata-katanya, perhatikan bahawa tepukan terpanjang adalah ketika Erdogan mengatakan ia akan tetap selalu ke sisi Gaza.
Disitu juga hadirnya duta besar Iran dan Palestin untuk pertemuan Ankara Kongres Parti Keadilan dan Pembangunan, di mana ia mendengar pidato Erdogan, dan seringkali Isfaqan berdiri.

Pada hari kedua (pembunuhan armada) jelas bahawa Israel telah kalah dalam pertempuran politik dunia, di mana sebahagian besar komentator Israel menghadapi bencana yang diakibatkan oleh keputusan bodoh yang diambil di peringkat kepimpinan politik dan tentera. Atas dasar tindakan mereka(Israel),ianya telah menjadi berita utama di akhbar-akhbar Israel dengan tajuk kegagalan dan kegagalan menyebabkan kegagalan.
Telah muncul sejak hari pertama kejahatan yang segala sesuatu bermula di luar liputan kawalan Israel, setelah Negara (Israel) menerima kritikan terhadap rampasan antarabangsa Yahudi.
Namun, dia (Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu) selama pertemuan kabinet menekankan bahawa Israel tidak akan mencabut kepungan yang dikenakan pada Gaza. Tambahannya pula, Kami akan meneruskan dasar kepungan laut dan pemeriksaan kapal.
Dia (Netanyahu) juga mengatakan bahawa konvoi (armada kebebasan) bukanlah kafilah keamanan, tetapi kekuatan kekerasan dan Pertubuhan. Pasukan kami tidak menyesal kehilangan nyawa, tapi kami menyokong pasukan kita sepenuhnya dan semua pejuang dalam tentera Israel.

Walaupun kenyataan yang memalukan itu lalu dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan PBB tentang kejahatannya, kerana tekanan AS, yang disampaikan oleh Menteri Luar Negeri Avigdor Lieberman, pada saat perbualan telefon dengan Setiausaha Agung PBB.

Deklarasi dan Menteri Luar Negeri AS Hillary Clinton iaitu sekutu Israel, ingin menyiasat serangan terhadap kapal-kapal, tetapi mereka menekankan perlunya kenikmatan dari penelitian. Dia menambah Kami menyokong penyelidikan Israel yang memenuhi standard , menunjukkan bahawa kita terbuka juga dengan pelbagai cara yang menjamin kredibiliti kajian ini termasuk penyertaan antarabangsa itu.

Rachel Corrie, meneruskan kempen perpaduan ke Gaza, aktivis antarabangsa berjanji untuk mengemas kini usaha mereka untuk mematahkan serangan Israel, melalui pelaksanaan kapal lain bertuliskan nama (Rachel Corrie). Para aktivis mengatakan bahawa kapal (Rachel Corrie) mengutip sebuah buldoser di bawah pendudukan di Gaza pada tahun 2003, belayar dari Malta, dengan 15 orang di atas kapal, termasuk Ireland Utara untuk meraih Nobel Keamanan. Radio diambil dari tentera Israel di Tentera Laut Israel yang mengatakan, Kami juga akan bersedia untuk Rachel Corrie. Timbalan Menteri Pertahanan Israel Matan Vilnai menyatakan, tidak akan membenarkan kapal yang lain akses ke Gaza, dan bekalan dari apa yang telah menjadi kepada asas pengganas yang mengecam jantung Israel. Sementara itu, aktivis kebebasan yang dibebaskan dari kendala kekejaman Israel yang dilakukan oleh Israel terhadap warga awam tak bersenjata.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers