Friday, July 23, 2010

Israel Memutuskan Untuk Mengembalikan kapal armada kebebasan Turki.

Isu Kapal Turki.
Terbaru Israel memutusakn untuk mengembalikan kapal-kapal yang telah ditahan selama ini berikutan hubungan tegang antara Israel dan Turki.

Pihak Turki dalam hal ini mengatakan bahawa Kementerian Pertahanan Israel akan menyelaras pemulangan kapal dengan kerajaan Turki.
Kapal-kapal yang kembali ke Turki itu adalah salah satu tuntutan utama yang dibuat oleh Ankara selepas pembunuhan beramai-ramai di Mavy Marmara termasuk tuntutan Turki untuk dibebaskan peserta dalam kebebasan armada dan permintaan maaf secara rasmi dan pampasan bagi para korban.

Israel juga mengingatkan pihak Turki supaya tidak menggunakan kapal itu bertujuan untuk penyokongan Gaza tetapi tidak diketahui bahawa Ankara ingin berjanji ataupun tidak.

Penyiasatan Antarabangsa
Majlis Hak Asasi Manusia (PBB) di Geneva telah bersetuju pelantikan pasukan carian fakta dalam pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh kapal Tentera Laut Israel terhadap kebebasan armada. Pasukan carian fakta ini merangkumi tiga pakar bebas Sir Desmond de Silva dari United, dan Karl Hudson-Phillips Trinidad dan Tobago, dan Mary Shanthi Dairiam dari Malaysia.


1 ulasan:

Zikri Husaini on July 23, 2010 at 8:15 PM said...

harap betul tindakan mereka tuh... jangan atas paper je..

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers