Saturday, July 3, 2010

Sebuah kajian tragedi di Gaza.


Jeritan anak-anak palestin dalam menghadapi penjajahan.

Sebuah laporan dalam jurnal "Lancet" yang berbahasa Inggeris telah diterbitkan mengenai pengepungan Israel yang dikenakan pada Jaluran Gaza dan kerosakan yang ditimbulkan yang mengakibatkan kesan kesihatan dalam jangka masa panjang di Palestin, khususnya pada anak-anak.


Penyelidik Institut Masyarakat dan Kesihatan Awam dari Universiti Birzeit di Tebing Barat, "Nevin Abu ramila", kepungan dikenakan pada daerah tetap
merupakan hambatan utama untuk meningkatkan keadaan kehidupan dan kehidupan penduduk.

Dalam sebuah kajian tentang implikasi kesihatan serangan Israel di Jalur
Gaza yang dilakukan sebelum pengurangan sekatan, Kumpulan analisis ramila Abu telah melakukan kajian terhadap keadaan kesihatan penduduk dengan menggunakan data dari sampel rawak daripada tiga ribu warga palestin dan kira-kira satu pertiga daripada sampel kajian selama perang dan menghancurkan 39 peratus rumah sama sekali atau sebahagian.

Setelah menyelesaikan penyelidikan pada bulan Ogos 2009, menunjukan satu perempat dari rumah yang terkena kesan. Kajian ini juga mendapati bahawa lebih daripada 70 peratus daripada KELUARGA yang bergantung pada bantuan dan menjelaskan 57 peratus daripada peserta hidup dalam keadaan kehidupan yang kurang baik.

Menurut kajian daripada 85 peratus orang di Gaza mengungkapkan perasaan ketidakamanan dan ketakutan yang tinggi dan 49 peratus merasa tekanan, kegelisahan yang tinggi.

Melakukan kajian secara wawancara terhadap 5 orang bidan dan 11 orang perempuan yang ingin melahirkan anak , mereka menyatakan/menggambarkan rasa takut, kekerasan dan ketidakpastian disekitar mereka.
"saya
tidak berfikir seperti yang lain untuk menghadapi kematian atau pengeboman, tapi saya hanya memikirkan dalam kes saya ini, apakah yang akan terjadi jika anda mulai rasa sakit ketika saat kelahiran semakin hampir di malam hari? Bagaimanakah saya ingin mengatasinya? bahkan mereka membakar kereta dan ambulans."

Doktor pakar daripada Jabatan Pendidikan di Ramallah dalam diet kanak-kanak Palestin dan kesannya terhadap kesihatan dan pendidikan.
Menurut kajian daripada dua ribu anak-anak dan remaja mendapati bahawa satu daripada setiap empat mereka tidak mendapat makanan yang secukupnya (sarapan), penunjuk utama masalah ini ialah, 1 dari setiap 10 dari mereka menderita akibat penyakit anemia.

Dan juga mendapati bahawa 1 daripada setiap 17 daripada mereka mempunyai masalah pertumbuhan yang lemah. Dia menyatakan bahawa sekitar dua peratus daripada mereka yang kekurangan berat badan.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers