Friday, April 30, 2010

Apa yang lebih penting??

Jangan kita terlalu cinta pada dunia

Assalamualaikum..

Aku pelik la dunia sekarang ini, ape yang penting sekarang duetx3, kerjax3, semua nak kan kesenangkan dunia, aku memang tak nafikan bahawa klu takde kerja takde la duet kan dan klu takde duet mcm mn nak hidup..emmm, tapi masalahnya skrng kerja dan duet menjadi lebih penting daripada solat..fuhh dunia2..

Aku hairan, dalam fikiran aku, macam mane nak berkat kerja dan duet yang kita cari kalau tak solat?? Maybe sebab dia tak masa kot?? sibuk sangat ke??
adeii, tu la masalah kita skrng.. Terlalu mementingkan ape yang sebenarnya lebih penting..
Yaa ni lah penyakit yang disebut2, cintakan dunia..fuhhh.

"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nascaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawqa kepada Allah, nascaya Allah akan mencukupkan keparluannya. Sesungguhnya Allah melaksanankan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
(At-Talaq : 2-3)

Dunia memang boleh membawa kesenangan tapi kesenangan yang sampai bila?? Tentu skali kita hidup untuk mementara dan hidup hanya sekali.. Aku bukanya suka menyibok hal orang, tapi dah jadi tanggungjawab aku kan dan tanggungjawab kamu semua untuk mengingatkan.. Memang la kubur lain2 kan tapi kalau dah tanam sebelah aku, xdaya aku nak dengar ka menjerit..hahahaha..Hari ini manusia lebih rela sibuk wat kerja, sibuk mengata orang, sibuk study, sibuk menyanyi, sibuk konsert sana sini, sibuk habiskan masa dengan melepak dan macam2 lagi..fuhh

"jika seseorang itu sibuk mengejar dunia, maka sibuklah kita mengejar akhirat." "jika seseorang itu sibuk mempersiapkan istana, maka sibuklah kita mempersiapkan kubur kita." "jika seseorang itu sibuk menghiaskan diri dengan kecantikan, maka sibuklah kita hiaskan hati kita dengan keimanan." "jika seseorang itu sibuk berbual mengenai dunia, maka sibuklah kita berbual mengenai akhirat."

Kadang2 kalau kita perhatikan, orang lebih rela menerima dunia berbanding dengan akhirat.
Tapi kita tak takut kalau Allah tak rela menerima kita..
Kita tak takut kalau Allah tak redho pada kita..
Mengapa??
Mari kita renungkan bersama..
Aku menulis bukan kerna nama tapi aku menulis kerna kita.. kerna kita sama..kita hamba Allah..
"jika kita itu mampu berhidmat kepada makhluk, maka sudah tentu kita mampu berhidmat kepada Allah."

1 ulasan:

fathullah on July 31, 2010 at 4:21 AM said...

apa yg lebih penting sekarang penyeimbangan dunia dan akhirat...semoga kita takrugi di dunia dan sudah tentu akhirat yg abadi..terima kasih kerana mengingat..

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers