Friday, May 28, 2010


Berita dari palestin..

kebebasan armada yang bermula kelmarin, iaitu tenaga kerja ke Jaluran Gaza untuk menyalurkan bantuan kemanusiaan. Sementara Israel telah memberikan amaran kepada armada untuk menamatkan perjalanannya, dan pindah ke kapal perangnya untuk menahan armada kemanusiaan, manakala Amanda yang disertai oleh aktivis perpaduan antarabangsa mengatakan mereka akan mencari segala cara yang mungkin untuk mengatasi pembajakan haram Israel di palestin.

Misi kebebasan armanda yang berakhir kini di halaman yang tidak jauh dari Cyprus Nicosia, selepas dihalang daripada memasuki perairan territorial, kemudian lapan daripada mereka meneruskan perjalanan ke wilayah Palestin, dimana mereka akan dijangka tiba dipantai gaza pada petang hari.

Perlaksanaan misi ini menghadapi masalah berikutan anak kapal (perahu kecil) yang mereka naiki mengalami kerosakan teknikal dan perlu diperbaiki segera bagi misi Free Gaza ini terus berjalan dengan jayanya.
Misi membawa armanda ini terdiri dari kapal korgo hasil daripada pembiayaan kuwait dan kapal ini mengibarkan bendera kuwait dan turkei , sebuah kapal kargo lagi pembiayaan Algeria dan kapal kargo hasil pembiayaan wang eropah dari Sweden dan Greece dan empat kapal yang mengangkut penumpang yang memiliki kira-kira 8000 perahu kecil.

Selain kapal penumpang dari turki , armanda juga membawa 750 peserta dari lebih 40 buah negara, termasuk 44 pegawai kerajaan, parlimen dan politik negara-negara Eropah dan Arab. Hal ini juga mengedarkan lebih daripada 10 ribu tan bantuan perubatan dan bahan bangunan dan kayu, dan seratus rumah siap, dan 500 kenderaan untuk orang cacat.
Kementerian Luar Negeri Israel mengumumkan bahawa ia akan memantau setiap pergerakan kapal dan akan memberikan amaran melampaui batas kepada armanda jika armanda berada pada dua puluh batu laut dari Jalur Gaza akan menjadi pelanggaran terhadap undang-undang antarabangsa, kerana kawalan air israel, sesuai dengan perjanjian damai yang ditandatangani (dengan Pihak Berkuasa Palestin) tahun 1995. Pada masa yang sama, Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Lieberman , membenarkan ancaman yang dipicu oleh pendudukan terhadap peserta di armada, mengatakan bahawa apa yang dia lakukan aktivis antarabangsa adalah propaganda keganasan terhadap Israel, menuntut adanya krisis kemanusiaan di Gaza. Dia menambah bahawa Israel tidak akan membiarkan setiap pelanggaran kedaulatan di mana sahaja termasuk di laut atau di udara, atau di daratan.
Juru bicara tentera Israel berkata tentera laut Israel dalam jajarannya sentiasa berwaspada , yang membatalkan semua meninggalkan mingguan. Radio awam Israel berkata, bahawa Panglima Tentera Laut Israel Major Jeneral Eliezer Marum sendiri yang akan memimpin rampasan armada, yang digelar angin Syurga.
Radio mengatakan, Tentera Laut Israel (Marine Komando Task Force), disokong oleh ahli (unit Metsada) dari Pejabat Penjara, untuk melaksanakan rampasan konvoi.

Dia menambah bahawa, kekuatan pengambilalihan terlatih dalam persiapan pada tali melorot dari helikopter pada papan kapal, menunjukkan bahawa tentera Israel akan kesesakan siaran dari kapal-kapal konvoi dengan menghalang mel, dalam lingkup apa yang Israel disebut "usaha untuk mengurangkan kerosakan ditumpang oleh media Israel ".

Aktivis keamanan Lebih daripada 750 di papan armada mengancam akan duduk di laut dan Perisytiharan pada mogok makan terbuka di acara tersebut untuk menghalang kerajaan Israel dari mencapai Gaza, hampir setengah juta rakyat Palestin terperangkap dalam keadaan yang tidak berperikemanusiaan.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers