Friday, June 25, 2010

Alasan Yang Di Tolak Oleh Allah Pada Hari Kiamat Kelak.

Assalamualaikum semua.

Alhamdulillah, hari ini kita masih lagi bernyawa dan pada masa yang sama juga kita dapat merasakan kenikmatan yang Allah berikan dalam kehidupan kita untuk kita terus melaksanakan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah dan sebagai khalifah di muka bumi ini.

Hari ini entry aku mengenai "Alasan Yang Di Tolak Oleh Allah Pada Hari Kiamat Kelak."

Pada hari kiamat Allah s.w.t akan menolak alasan empat orang dengan empat contoh ini :

1. Menolak alasan orang kaya dengan contoh Sulaiman a.s jika si kaya berkata : "Kekayaanlah yang menyebabkan aku sibuk sihingga tidak sempat beribadat." Maka dijawab : "Engkau tidaklah lebih kaya dari Sulaiman, tetapi dengan kekayaan tidak melupakannya dari beribadat."

2. Jika hamba berkata : "Kerana saya hambalah maka saya tidak bebas untuk beribadat kepadaMu." Maka Allah s.w.t menjawab : "Yusuf a.s menjadi hamba tetapi kehambaannya tidak menghalangnya untuk melakukan ibadat.

3. Jika si miskin berkata : "Dengan kemiskinan akulah yang menghalang aku untuk beribadat kepadaMu." Maka Allah s.w.t menjawab :"Engkau tidaklah semiskin dari Isa a.s tetapi Isa tidak terhalang dari melakukan ibadat."

4. Jika orang yang sakit berkata : "Penyakitkulah yang menghalang aku untuk beribadat." Maka Allah s.w.t menjawab : "Penyakitmu tidak lebih berat dari penyakit Ayyub a.s tetapi dia tidak terhalang untuk beribadat kepadaKu."

Sehinggalah tidak ada alasan lagi bagi orang yang memberi alasan di sisi Allah s.w.t pada hari kiamat.

Tiada alasan bagi KITA.
Marilah sama-sama KITA memikirkannya.

2 ulasan:

mindabistari said...

OK tu artikel macam ni. bagus

Unknown on June 27, 2010 at 9:08 PM said...

hmmm...betul, bila sakit sikit je dah rasa xlarat nk beribadat...sama2 kita muhasabah diri..

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers