Thursday, June 10, 2010

Erdogan ingin kesatuan Arab bergerak di Gaza



Israel ketika ini sedang berusaha untuk mengelakkan langkah antarabangsa untuk mengurangkan kepungan yang dikenakan oleh Israel di Jaluran Gaza. Menteri Luar Negeri Perancis Bernard Kouchner berkata, Eropah telah menyediakan proposal untuk mempermudahkan pengepungan di Gaza, termasuk kawalan kapal datang ke sektor ini dan mengawasi Rafah, tetapi ianya tidak Berjaya kerana keberatan Mesir untuk berkomunikasi dengan gerakan Hamas Barat, Kouchner berkata ketika menghadiri Forum Ekonomi Dunia di Montreal. Dia juga memberitahu tentang peluang untuk penerimaan proposal oleh Kesatuan Eropah untuk mengawasi Rafah dan menambah bahawa teman-teman kita orang Mesir tidak mahu bercakap langsung dengan Hamas.
Dia mengatakan, Kami masih mempertimbangkan sejumlah pilihan lain dengan rakan Eropah.

Di Istanbul, Perdana Turki Menteri Recep Tayyip Erdogan, dalam ucapannya sebelum Pertemuan dengan Ketiga Menteri Luar Negeri Kerjasama Forum, Turki - Arab, mengatakan bahawa, Negara-negara Arab harus mengambil inisiatif yang tinggi untuk menyelesaikan masalah Gaza melalui saluran diplomatik, dan dia menekankan bahawa tidak boleh keamanan dan kestabilan dapat diselesaikan jika gaza masih dibawah pengepungan.
Dia (PM Turki) mengatakan, Kami menghadapi kritikan yang keras ketika mengangkat suara kami untuk melawan ketidakadilan dan menentang segala bentuk keganasan dan menentang negara keganasan. Adakah saya harus tetap diam terhadap serangan kapal Turki untuk membawa aktivis dari 32 negara yang mengangkut bahan bantuan? Haruskah kita menutup mata kita untuk kejahatan di perairan antarabangsa? Apakah kita harus tetap diam terhadap amalan-amalan yang tidak berperikemanusiaan di Palestin? Bukankah ia akan menyokong keganasan Negara dan toleran amalan haram?

Sementara itu, Menteri Luar Negeri Turki Ahmed Davutoglu berkata bahawa negaranya mengharapkan Kumpulan Arab untuk terus menyokong mereka dalam serangan keatas mereka pada kebebasan armada. Dia menekankan pentingnya memastikan kestabilan Palestin secepat mungkin.
Dia (Davutoglu) berkata bahawa serangan terhadap armada kebebasan membentuk suatu tonggak sejarah baru di kawasan ini dan dia menambah, walaupun dimensi berbahaya dari serangan terhadap keamanan dan keselamatan serantau, tetapi kejadian yang berlaku pada masa yang sama adalah satu kesempatan untuk memberi bentuk kepada sistem serantau. Dia juga menekankan keperluan untuk menyatukan barisan Palestin dan respon langsung akan serangan Israel.

Sementara itu, Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Lieberman, dalam sebuah kenyataannya berkata, minimum untuk mengangkat kepungan ini adalah dengan membolehkan Palang Merah untuk merawat Shalit . Katanya lagi, selagi keadaan ini tidak dipenuhi, tidak akan ada pembenaran untuk menukar situasi.

Juru bicara Hamas Sami Abu Zuhri berkata, subjek Shalit ini berkaitan dengan masalah tahanan Palestin. Dia menambah bahawa, isu pengepungan Shalit adalah satu usaha Israel untuk menyesatkan dan untuk mengelakkan usaha-usaha antarabangsa untuk menyelesaikan pengepungan, tetapi kami yakin bahawa mobiliti antarabangsa akan menghancurkan semua bentuk pengepungan.

2 ulasan:

Unknown on June 11, 2010 at 4:11 AM said...

salam, harap Endrogan dapat menjadi pemimpin negara2 Islam menentang Yahudi di Palestin.

Unknown on June 11, 2010 at 4:11 AM said...

salam, segala usaha walaupun kecil perlu kita sokong..

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers