Thursday, June 10, 2010

Forum Ekonomi Turki-arab dan isu nuklear Iran.

Negara-negara arab bersorak sambil bertepuk tangan ketika perdana menteri Turki Recep Tayyip Erdoğan berjalan menuju ke podium utama setelah mengecam tindakkan Israel di tengah pertikaian pengepungan Israel digaza sementara PBB ketika ini sedang mempertikaikan Iran dengan isu nuklier.

Forum ekonomi Turki dan arab dibuka bagi menyeru penyelidikan antarabangsa terhadap serangan 31 Mei yang dilakukan oleh komando Israel pada bantuan kapal yang menuju ke Gaza. "Adakah kita akan tetap diam atas pembunuhan sembilan orang Kita? Bisa menutup mata di perairan antarabangsa?," kata Erdogan.

Kumpulan Arab juga menuduh Israel meneruskan, "kekejian dan serangan" dalam pelanggaran hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa, dan memuji Turki untuk mencabar Israel pada serangan yang mengorbankan sembilan aktivis Turki termasuk remaja Turki-Amerika mati.

Ketika ini Israel tetap berkeras dengan pendiriannya, kononnya tindakkan yang dilakukan oleh tenteranya itu adalah bertujuan untuk membela diri setelah diserang oleh aktivis pro-palestine dikapal mavi marmara.

Kini Turki sedang memimpin dunia dalam mengutuk serangan Israel dan pengepungan di Gaza. Iran pada masa ini berdepan dengan tindakan PBB apabila PBB menolak bahan bakar nuklear yang digunakan oleh Iran.

Turki mengatakan Israel tidak harus dibiarkan keluar dari pengawasan nuklearnya dan Turki juga berkata, Iran boleh menggunakan tenaga nuklear untuk tujuan damai.


0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers