Saturday, June 5, 2010

Erdogan : nasib Baitulmuqaddis sebagai Istanbul.


Pada hari kelima dari kejahatan laut Israel,

Turki,Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan terus-menerus serik terhadap amalan dan sikap kerajaan Israel yang mengatakan bermacam-macam alasan dan menuduh dengan bermacam-macam cara untuk menutup kejahatan mereka untuk mencari kebenaran yang ternyata palsu dalam keganasan. Sementara itu, menjadi jelas bahawa Turki dan Israel kini sedang melalui pengadilan tajam, selepas Ankara menyiapkan fail untuk pendakwaan mereka yang bertanggung jawab atas pembunuhan armada kebebasan, sebagai ganjaran untuk persiapan Israel untuk perang salib, pada saat di bawah ketidakpastian ada tentang sifat penyelidikan yang akan dilakukan dalam kejahatan Israel, dalam terang ketakutan dari pengulangan senario Goldstone laporan tentang jenayah perang di Gaza, walaupun marjin manuver telah menjadi lebih sempit untuk Israel. Dia menambah bahawa anak-anak Palestin membaling batu pada tentera Israel, Israel menerima senjata mereka dilarang, pembunuhan, pembunuhan dan bom fosforus, menunjukkan bahawa Israel tidak hanya membunuh anak-anak Palestin di tangan ibu mereka, tetapi berkaitan dengan makanan untuk anak-anak Gaza sebagai ancaman terhadap keselamatan. Erdogan menekankan bahawa masalah kita tidak dengan orang-orang Israel atau orang-orang Yahudi, tetapi dengan kerajaan Israel..
Erdogan mendesak Israel agar tidak cuba untuk menipu. Dia menekankan bahawa perang undang-undang dan peraturan, tidak dapat mengurangkan masalah, dan tidak boleh dikenakan untuk kapal membawa bendera putih. Namun, Israel secara brutal membunuh seorang lelaki muda pada usia selepas 19 tahun yang cedera di dek Turki (Marmara biru) dengan tidak bersenjata.

Erdogan menekankan bahawa Palestin, Gaza dan Yerusalem dan orang-orang Palestin adalah masalah penting bagi Turki, ia tidak akan kembali pada ini masalah, menunjukkan bahawa nasib Baitulmuqaddis tidak berbeza daripada nasib Istanbul. Dan nasib Gaza tidak berbeza daripada nasib Ankara.
Erdogan menolak keterangan yang mengatakan bahawa Hamas sebagai organisasi pengganas. "Saya telah mengatakan kepada pegawai AS bahawa Saya tidak menganggap Hamas adalah pertubuhan pengganas, dan saya masih mengatakan hari ini, Mereka mempertahankan tanah mereka dan jangan ganggu mereka kerana mereka berjuang perjuangan demokrasi negaranya.

Timbalan Perdana Menteri Turki, Poland Arinc mengatakan bahawa Turki akan memutuskan hubungan ekonomi dan ketenteraan dengan Israel, tapi kerjasama bilateral tidak akan membeku sepenuhnya, dia berkata dalam sebuah wawancara dengan rangkaian NTV Turki.

Protes demi protes berlanjutan di seluruh dunia. Dengan protes hangat di jalan sekitar Turki untuk hari kelima berturut-turut, puluhan ribu orang Mesir protes di Kaherah dan sebahagian besar pentadbiran untuk memprotes kepungan Israel keatas Gaza dan pencerobohan lanjutan terhadap kebebasan armada, mereka menyanyikan slogan yang menyokong Hamas. Dan ada ibu kota Eropah protes serupa, khususnya di Brussel, Vienna, Rome, Turin, Stockholm, Strasbourg, Amsterdam, Hamburg dan Zurich, selain ke Baghdad, Manama, Khartoum dan Amman, serta demonstrasi di Malaysia dan Korea Selatan, India dan Kashmir, Venezuela, Pakistan, Senegal dan El Salvador.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers