Wednesday, June 23, 2010

Erdogan "usaha Turki untuk perdamaian tidak boleh disalah ertikan"

Terbaru, Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan berkata bahawa, kedudukan negaranya terkini tentang perkembangan di Palestin dan Iran tidak perubahan tentang fokus dasar luar negerinya. Dia menekankan bahawa Turki tidak boleh menjauhkan diri dari masalah. Erdogan menyalahkan beberapa negara Eropah yang tidak memberikan cukup bantuan untuk negaranya dalam memperjuangkan keganasan.
Erdogan berkata, kepada 12 pemimpin Eropah Timur Selatan yang menyertai Sidang Kemuncak Pertubuhan Kerjasama Ekonomi antara Eropah Timur Selatan dan mereka turut memberi reaksi menentang pengepungan atas Gaza, dan masalah pengantaraan ke Iran dengan komuniti antarabangsa yang tidak penunjuk perubahan tumpuan dasar Turki dan ini menunjukan bahawa Turki mahukan keamanan dan kestabilan di rantau ini.

Kita tidak boleh memisahkan diri dari tragedi di Afghanistan, Somalia, Iraq, Georgia dan Palestin. Banyak masalah yang nampaknya merupakan ancaman global dan layak mendapat perjuangan bersama, menekankan bahawa usaha Turki untuk perdamaian tidak boleh disalah ertikan.

Di sisi lain, Erdogan mengatakan bahawa negara-negara Eropah tidak memberikan sokongan yang diperlukan untuk Turki dalam memerangi keganasan, sokongan kewangan (PKK) yang belum berakhir, dan ada negara yang menutup mata dengan aktiviti organisasi dan propaganda, dan tidak mengulangi pelaku seperti Turki.

Erdogan menyeru agar pembentukan pertubuhan bersama anti-keganasan. Dia mengatakan bahawa pertubuhan pengganas ini merupakan ancaman besar bagi negara-negara Balkan dan negara-negara Eropah, kerana mereka menyakiti Turki.
Sementara itu Abdullah Gul menyeru pada saat pembukaan Sidang Kemuncak, untuk bekerja sama dalam perang melawan keganasan, menambah bahawa, semua bangsa perlu bekerjasama dan bersatu menentang ancaman ini, dan masyarakat antarabangsa perlu bersatu menentang keganasan.

Para pemimpin mengeluarkan kenyataan mengutuk keganasan di mana serangan terbaru dari serangan pengganas PKK kepada orang-orang Turki, dan menyeru kepada semua ahli komuniti antarabangsa untuk mengutuk kegiatan pengganas, tegas, dan terus menyokong Turki dalam memerangi keganasan.


Sementara itu, pemimpin negara-negara Balkan menyesali serangan Israel pada armada konvoi kebebasan, menekankan perlunya untuk independen, objektif dan hal yang boleh percayai diperinggat antarabangsa. Mereka juga menyeru untuk memperbaiki situasi kemanusiaan di Gaza.

Mereka mengakhiri dengan kenyataan bersama menekankan perlunya Balkan untuk bergabung dengan Kesatuan Eropah. Kenyataan itu mengatakan: Kami menyatakan komitmen kami untuk prospek Eropah, Atlantik Selatan Eropah dan Eropah Timur, dan yang kita mempertimbangkan cara terbaik untuk membina keamanan dan kestabilan dan pembangunan ekonomi daerah kami.

Di antara negara-negara dalam kumpulan ini ada empat ahli Kesatuan Eropah (Bulgaria, Greece, Romania dan Slovenia). Sementara perundingan pada pencapaian Croatia dan Turki. Negara-negara yang tersisa adalah Albania, Bosnia, Macedonia, Moldova, Montenegro dan Serbia.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers