Wednesday, June 23, 2010

Kisah Tauladan buat panduan.

Dimasa lampau ada dua orang pemuda mukmin dan kafir.
Kedua-dua mereka pergi menangkap ikan. Si pemuda kafir ini jika mengangkat jalanya, dia menyebut nama berhalanya, maka dia mendapat ikan yang banyak sedangkan si pemuda mukmin ini, apabila dia mengangkat jalanya, dia menyebut nama Allah tetapi dia tidak mendapat apa-apa.

Apabila hari hampir magrib, si pemuda ini baru mendapat ikan tetapi malangnya ketika dia cuba mengankat jalanya, tiba-tiba ikan itu bergerak-gerak lantas ikan itu jatuh kedalam air kembali, maka pulanglah si pemuda mukmin ini tadi tanpa membawa hasil apa-apa sedangkan si pemuda kafir ini penuh jalanya dengan ikan.

Maka Malaikat yang menjaga mukmin ini kesal dan kemudian Malaikat itu naik ke langit.
Apabila Malaikat yang menjaga si mukmin ini berjumpa dengan Allah, Allah memperlihatkan kepada Malaikat itu tempat yang disediakan oleh-Nya untuk si pemuda mukmin itu sehingga malaikat itu berkata :"Demi Allah, tiada erti penderitaannya didunia jika kelak dia akan mendapat ini (syurga)."
Diperlihatkan juga tempat si pemuda kafir itu yang di dalam neraka, maka Malaikat itu berkata :"Demi Allah, tidak berguna apa yang dia dapat daripada dunia, jika kelak dikembali kesini."

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers