Wednesday, June 2, 2010

Israel terus dikecam..

Israel kini berusaha dan bersedia menghakis kritikan antarabangsa yang telah menelan mereka selepas jenayah yang dilakukan oleh angkatan ketenteraan laut israel pada misi kebebasaan.

Pada hari ketiga dari pembunuhan itu, Kekuasaan telah menjadi tawanan kepada dinding kepungan rakyat Palestin, selepas resolusi antarabangsa berdedikasi,ianya telah kembali mimpi buruk yang mengganggu tidur para pemimpin Israel selepas adopsi Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva, memutuskan untuk membentuk sebuah jawatankuasa antarabangsa untuk menyiasat pembunuhan itu, setelah ia berkeras aktivis perpaduan antarabangsa untuk bergerak maju dalam pertempuran untuk mematahkan serangan di Gaza, baik dengan kapal (Rachel Corrie) yang memulakan perjalanan dari Malta menuju pantai Palestin, atau melalui kempen perpaduan baru memutuskan untuk menetapkan bawah kebebasan armada ke 2.
Turki kini mengabdikan dirinya pejuang kepada palestine dan ianya bertentangan pula dengan ketidakpedulian arab apabila dalam keputusan diambil oleh para menteri luar negeri Arab di Kaherah dan perselisihan pada prinsip perundingan dengan Israel, yang telah mengekalkan kuasa Mahmoud Abbas.

Menteri Luar Negeri Riad Malki (Palestin) dan Syria Walid al-Muallem, dalam laporan berasingan pada akhir pertemuan menteri, bahawa ia memutuskan untuk meminta Majlis Duta Besar Arab untuk meminta diselenggarakannya Majlis Keselamatan didedikasikan untuk pencabutan sekatan. Orang-orang Arab memutuskan untuk pergi ke Majlis Keselamatan untuk memaksa Israel mengangkat kepungan, dan Kita akan melihat respon AS, sementara para menteri bersetuju untuk mengangkat isu inisiatif keamanan Arab ke pertemuan yang seterusnya pada tahun hadapan. Mereka juga menghantar mesej ke U. S. yang juga telah diumumkan Presiden Barack Obama pada file perundingan tidak langsung antara Otoritas Palestin.

Israel telah melangkah dan tenggelam ke lautan diplomatik apabila ratusan aktivis pro-Palestin dan menyusul keputusan Majlis Kabinet dideportasi dalam masa 48 jam. Israel melepaskan tahanan lebih dari 126 dan ianya dihantar ke jordan.
Langkah ini telah datang pelbabagai respon terhadap tekanan antarabangsa, terutamanya selepas amaran Turki yang dinyatakan oleh Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan dan Menteri Luar Negeri Ahmed Davutoglu dengan kenalan mereka dan para pegawai Amerika, seperti dikutip oleh Channel Dua televisyen Israel Internal Security Menteri Yitzhak Aharonovitch, bahawa keputusan itu bertentangan dengan keinginan mereka dan menunjukkan bahawa Kabinet Keselamatan memutuskan untuk melepaskan aktivis keamanan atas permintaan Netanyahu dan Jaksa Agung Israel Ehud Feinstein.

Semalam, ribuan berkumpul di bandar terbesar di Istanbul menandakan awal kembalinya Turki, yang aktif di papan kebebasan armada. Televisyen Turki melaporkan bahawa sebuah pesawat luar mendarat di Turki dan di umumkan, seorang juru bicara Kementerian Dalam Negeri Israel berkata, Sabine Haddad, lima pesawat berlepas ke landas dari Lapangan Terbang Ben Gurion ke Turki dan Greece, yang membawa mayat orang yang tewas dalam serangan.

Menteri Luar Negeri Tuki, Ahmed Dawood, Ihsanoglu berkata, selama sidang akhbar yang diadakan selepas kembali dari Amerika Syarikat. Melalui perbualan telefon dengan Mrs Clinton, Ahmed Dawood berkata "kami akan meninjau semua hubungan dengan Israel jika warga negara kita dibebaskan dalam masa 24 jam dan dia mengatakan ingin penyelidikkan terperinci dilakukan oleh PBB.

Dia (menteri luar turkei) menekankan bahawa masa depan hubungan dengan Israel bergantung pada sikap Israel sendiri. Dia mengatakan saya tidak melihat alasan untuk tidak kembali ke hubungan selepas mengangkat pengepungan di Gaza dan pelepasan warga negara kita. Dia memberi amaran bahawa jika Israel cuba untuk mengadili mereka yang berada di papan armada dari kebebasan, mahkamah Turki akan memulakan tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa yang bertanggungjawab atas penculikan mereka.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers