Sunday, June 6, 2010

Kapal ditahan atas alasan dari AS.





The "Rachel Corrie" tiba di pelabuhan Asdod selepas ditangkap oleh angkatan laut dari Zionis Sabtu lalu. Kapal ini membawa Banyak aktivis Ireland terkemuka Malaysia, termasuk seorang peguam dan wartawan, bekas Penolong Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan kru filem terdiri daripada tiga ahli.

Kapal ini membawa kira-kira 1,200 tan bantuan, termasuk 560 tan simen dan seratus tan peralatan perubatan serta kertas, pensel dan peralatan sukan kanak-kanak.

Kata Mary Hughes, juru bicara untuk "Free Gaza": "Semua kami naik kapal-kapal kita, untuk mengatakan dengan tegas bahawa kami tidak akan pergi ke port Israel hanya dengan paksa."

Amerika Syarikat meminta, bantuan kemanusiaan kapal ini dialihkan ke pelabuhan Israel "Asdod" untuk mengelakkan konfrontasi dengan zionis dan tentera lautnya.

Dia (juru bicara Hamas Sami Abu Zuhri) berkata: "Kami di gerakan Hamas menuduh kerajaan AS mempunyai hubungan dengan pembajakan Zionis dipalestine dengan menyokong pendudukan zionis dan tidak menghukum zionis kerana rampasan di laut yang berlaku serta menekan Ireland dan anak kapal untuk mengelakkan mereka dari mencapai jalur gaza.

Dia menekankan bahawa situasi ini tidak berperikemanusiaan dan menunjukkan penglibatan kerajaan Amerika dalam kejahatan kepungan Gaza, dan juru bicara Hamas mengangap bahawa, kapal yang ditahan ini adalah sebagai lanjutan dari pembajakan barbarisme dan keganasan antarabangsa yang dilakukan oleh zionis, menunjukkan bahawa amalan ini merupakan cabaran dan provokasi terhadap perasaan kemanusiaan dan untuk gerakan keamanan dan perpaduan antarabangsa.

Dia percaya bahawa satu-satunya penyelesaian untuk menghentikan aliran ini adalah untuk meningkatkan pengepungan atas Gaza pada: nyata dan berkata "Jika anda tidak berusaha mengangkat kepungan di gaza, mereka akan terus berusaha untuk memecah kepungan di Gaza."

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers