Monday, June 7, 2010

Helah Israel.



Israel terus berusaha untuk mengeksploitasi rampasan misi kemanusiaan. kapal bantuan Rachel Corrie masih tenang diperlabuhan Asdod. Israel bagaikan ingin mencuci tangan mereka dari darah kebebasan armada, wajarlah pembunuhan di kapal penumpang Marmara Turki, melancarkan serangan media dan serangan diplomatik yang telah menelan mereka dan mengelakkan keperluan penyelidikan antarabangsa. Terakhir Perdana Israel Menteri Benjamin Netanyahu, keberatan terhadap usulan Setiausaha Agung PBB Ban Ki-Mon.

Sementara itu, Turki terus bergerak maju untuk mencari keadilan dan memperkasai prosedur Jaksa Penuntut undang-undang Turki untuk mengadili para pemimpin Israel mengenai kejahatan mereka. Pada saat ini Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan berkata pemerintahannya akan terus bergerak sampai pengepungan Jaluran Gaza.

Rachel Corrie.
Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu menyatakan, dia puas hati dengan penangkapan (Rachel Corrie Ireland) yang tidak ada melibatkan kehilangan nyawa. Dia (Benjamin Netanyahu) mengatakan "kita lihat hari ini, perbezaan antara sebatian untuk para penyokong keamanan ... Dan kebencian kapal yang diadakan oleh pelampau Turki penyokong keganasan. Juru bicara tentera Israel Hakim Advokat Odraei menyatakan bahawa apa yang terjadi dengan kapal Rachel Corrie adalah apa yang terjadi semasa pengendalikan lima kapal daripada enam konvoi terdahulu dahulu, kecuali kapal Marmara.

Sementara Penyiasatan Antarabangsa kini sedang sibuk untuk menjawab panggilan bagi penyelidikan pembunuhan antarabangsa (armada kebebasan), di mana mereka (siasatan antarabangsa) memegang thumbnail kerajaan Israel untuk urusan keselamatan. Malam kelmarin, pertemuan diadakan bagi membincangkan cara menghadapi kritikan yang diajukan yang dibuat oleh kejahatan itu, dan proposal penyelidikan yang diperdebatkan pada penyelidikan dalam insiden ini.

Sumber-sumber dari Israel dan Turki melaporkan bahawa Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon mengatakan bahawa Netanyahu dan Erdogan akan membentuk sebuah yuran penyelidikan multinasional yang diketuai oleh Perdana Menteri New Zealand dan termasuk lima ahli, termasuk wakil dari Turki dan Israel dan Amerika Syarikat.
Tetapi Netanyahu berkata kepada menteri kabinetnya selama pertemuan kabinet mingguan, ia tidak menanggap begitu. Meskipun banyak tuntutan pembentukan jawatankuasa penyelidikan antarabangsa, perbincangan formal yang terjadi di Israel secara hampir bulat suara untuk tidak mendekati kelulusan daripada yuran penyelidikan antarabangsa. Dan hanya beberapa peserta dalam perbincangan formal mempertimbangkan kemungkinan yuran kehakiman penyelidikan diadakan.

sementara Netanyahu telah menawarkan proposal yang sesuai dengan Menteri Pertahanan Ehud Barak, untuk pembentukan Jawatankuasa Pemeriksaan Israel. Menurut proposal Netanyahu, bahawa mandat Jawatankuasanya yang menumpukan hanya pada peringkat politik dan tidak membahas mengenai ketenteran. ini jelas menunjukan tentera benar-benar ditolak untuk berdiri di depan pegawai penyiasat PBB.

laporan Israel menyatakan bahawa kerajaan AS menekan berat pada kerajaan Netanyahu untuk membentuk yuran penyelidikan, dan menerima penglibatan antarabangsa di dalamnya. Amerika Syarikat percaya bahawa ianya akan diterima untuk membentuk sebuah yuran penyelidikan Israel di mana pemerhatinya terdiri dari AS. Tampaknya Amerika terburu-buru mengenai hal ini dan permintaan bahawa Israel mengakui Jawatankuasa sebelum tarikh pada hari Rabu untuk bertemu dengan Presiden Barack Obama dengan Presiden Palestine. Ada tanda-tanda bahawa kerajaan menolak untuk menetapkan tarikh untuk pertemuan antara Netanyahu dan Obama sebelum sokongan daripada siasatan.

Sebaliknya, kerajaan Netanyahu menurunkan keputusan dengan harapan yang tenang dan beberapa komentator percaya bahawa Netanyahu yakin pada taruhan piala dunia yang mampu membungkam semua suara lantang keamanan dan bersembunyi di balik kebebasan. Dan setelah keheningan yang panjang, Israel mula melancarkan kempen melawan Turki dan Perdana Menterinya.Beberapa surat khabar Israel menyatakan bahawa, Israel tidak akan meminta maaf kepada Turki.

Dengan merujuk pada hubungan yang tidak stabil antara Israel dan turki, keseriusan tentera Israel mengeluarkan arahan untuk para askar dan pegawai untuk larangan perjalanan ke Turki. Israel (Shin Bet) telah meminta Timbalan Perdana Menterinya yang mewakili Israel pada Persidangan Asia di Turki, tidak pergi ke sana kerna takut akan ancaman.

Turki.
Sementara itu, Erdogan berkata, dalam perbahasannya di bandar Bursa, Turki barat laut, bahawa negaranya akan terus bergerak sehingga Israel mengangkat pengepungan atas Jaluran Gaza. Dia mengatakan "Kami akan tegas untuk mengangkat pengepungan terhadap Gaza dan menghentikan pembunuhan beramai-ramai" menekankan bahawa "Gaza Bagi kami adalah masalah sejarah. Kami berdiri di hadapan rakyat Gaza yang dipaksa untuk hidup di sebuah penjara.

Dalam tanda keseriusan Ankara dalam menanggapi kejahatan Israel, melaporkan dokumen rasmi tentera Turki menyatakan bahawa Israel tidak akan menyertai dalam latihan hawa antarabangsa akan diadakan selama beberapa hari di Turki. Tidak adanya pengesahan Israel daripada keputusan kerajaan Turki untuk mengecualikan negara Yahudi dari tiga latihan ketenteraan bersama kerana serangan terhadap kapal (armada kebebasan).


Untuk hari ketujuh berturut-turut, protes terus popular di seluruh dunia sebagai tanggapan terhadap kejahatan Israel. Puluhan ribu mengadakan protes terhadap Israel di Paris, London dan Ankara, Edinburgh, Barcelona dan Rabat dan bandar-bandar lain.

Gerakan lain juga turut timbul, di Jerman, Yahudi yang berada diJerman mengatakan suara untuk Keamanan di Timur Tengah dan mereka akan melakukan sebuah konvoi kapal untuk mematahkan serangan di Gaza, diharapkan untuk belayar dalam beberapa hari mendatang, dan mereka akan membawa sekitar 15 orang Yahudi dan akan membawa peralatan sekolah dan alat muzik untuk pendidikan anak-anak di Gaza.

1 ulasan:

-g e z e k- on June 7, 2010 at 1:08 AM said...

nmpk sgt kebodohan yahudi ni kan...especially time dorg nk ngelat dr menjawab soalan dr wartawan UK...hmmm...semoga mereka sentiasa dilaknat Allah...

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers