Monday, June 7, 2010

Usaha Eropah untuk memudahkan pengepungan di gaza.



Seminggu selepas pembunuhan armada kebebasan, perhatian antarabangsa kini difokuskan pada dua paksi, yang pertama ialah untuk mengurangkan kesan pengepungan Israel yang dikenakan pada Gaza selepas mengungkap skala antarabangsa aktivis perpaduan dari penderitaan yang dialami oleh orang Palestin di Jaluran Gaza. Yang kedua adalah penyelidikan antarabangsa, yang masih ditolak oleh Israel. Menteri Luar Negeri Turki Ahmed Davutoglu menganggap keadaan ini akan menjadi lebih tegang antara Ankara dan Tel Aviv.

Dengan berbagai anggaran tentang nasib penyelidikan antarabangsa, selepas proposal Benjamin Netanyahu Perdana Menteri Israel ditolak oleh Setiausaha Agung PBB, yang mencadangkan untuk membentuk sebuah jawatankuasa penyelidikan antarabangsa yang terdiri daripada lima ahli dari Turki dan Israel dan Amerika Syarikat, nampaknya bahawa tindakan antarabangsa untuk meringankan pengepungan atas Gaza telah berada di tangan Kesatuan Eropah, setelah Paris yang dicadangkan, Madrid, Eropah mencari kapal ditakdirkan untuk Gaza, dan mengawasi Rafah, yang telah menimbulkan kebimbangan disebalik idea ini.
Di Sepanyol Menteri Luar Negeri Miguel Angel Moratinos, dalam wawancara berkata , para menteri luar negeri Kesatuan Eropah akan cuba untuk bertemu pada hari Isnin ini di Luxembourg, yang bertujuan untuk penyusunan rancangan dan mengangkat pengepungan di Semenanjung Gaza bagi menjamin akses untuk bantuan kemanusiaan, dan pergerakan barang.
Seorang juru bicara untuk dasar luar negeri yang bertanggung jawab dari Kesatuan Eropah Catherine Ashton, Maya Cocheanchic (Duta Besar), bahawa perbincangan saat ini sedang berlangsung antara Kesatuan Eropah untuk menentukan apa yang boleh dilakukan untuk mengatasi situasi kemanusiaan di Gaza dan menyatakan bahawa masalah ini akan menjadi agenda pertemuan para menteri luar negeri Eropah pada hari Isnin.
Dia menjelaskan bahawa cadangan bahawa Kesatuan Eropah untuk mengawasi Rafah, dan penggeledahan kapal menuju Gaza, adalah salah satu pilihan. Kami sedang menilai kemungkinan lain, dan berbicara dengan rakan kami di Kesatuan Eropah dan di seluruh dunia untuk mencari penyelesaian yang terbaik.

Menteri Luar Negeri Perancis, Bernard Kouchner yang disiarkan dalam sebuah wawancara dengan BBC pada malam kemarin, menyarankan bahawa Kesatuan Eropah supaya memantau kapal dan barangan yang anda ingin pergi ke Jaluran Gaza, dan pengawasan di titik-penyeberangan Rafah. Dewan Kesatuan Eropah telah diperpanjangkan bulan lalu untuk misi di Rafah satu tahun tambahan, keputusan itu datang walaupun suspensi misi sejak Hamas mengambil alih Jaluran Gaza pada tahun 2007.

U. S. Naib Presiden Joe Biden mengumumkan selepas perbincangan dengan Presiden Mesir Hosni Mubarak di Sharm el-Sheikh, bahawa Washington kini berunding rapat dengan Mesir dan rakan lain bagi memikirkan cara-cara baru untuk menangani situasi kemanusiaan, ekonomi, keselamatan dan situasi politik di Gaza. Sementara itu Mubarak menekankan bahawa untuk mengangkat pengepungan Israel di Gaza tengah, Amerika Syarikat harus memberikan sumbangan pada gerakan berterusan untuk mendorong Israel untuk melonggarkan cengkamannya dalam sektor ini.
Sementara itu, Israel kini berusaha untuk mengalihkan perhatian dari kejahatannya keatas kapal kebebasan armada melalui yuran lain di Jalur Gaza dan yang terbaru angkatan laut Israel melancarkan menembakan yang menewaskan empat orang warga Palestin , pada saat mereka berada di sebuah kapal di luar pantai Gaza.



The Yediot melaporkan bahawa Netanyahu menerima sejumlah besar panggilan telefon yang meminta dia supaya bersetuju dengan penyelidikan antarabangsa, ini menunjukkan bahawa Perdana Menteri Israel terus menentang pembentukan jawatankuasa penyelidikan antarabangsa.

Di New York, ada sumber menuduh diplomatik Sekretariat Tel Aviv sengaja membocorkan maklumat di PBB , mengenai proposal kepada Ban Ki-moon untuk membentuk jawatankuasa penyelidikan antarabangsa, terdiri daripada lima anggota, termasuk wakil dari Turki dan Israel dan Amerika Syarikat, untuk menduduki lebih dulu penyelidikan antarabangsa. Sumber menambah bahawa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ingin mencapai prestasi yang bersifat antarabangsa, jika tidak, ianya tidak akan mempunyai kredibiliti.

Di Istanbul, Menteri Luar Negeri Israel Ahmet Davutoglu memberi lampu hijau bagi pembentukan Suruhanjaya (siasatan) di bawah undang-undang antarabangsa yang dicadangkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Dia menjelaskan bahawa jika Israel bersetuju dengan pembentukan ini Jawatankuasa hubungan (dua hala) pasti akan mengambil giliran yang berbeza. Tetapi jika mereka (Israel)tidak akur dengan keputusan ini, ianya akan menegangkan lagi hubungan luar Turki dan Israel. Dia menambah bahawa penolakan pembentukan jawatankuasa ini bermakna bahawa Israel ingin menyembunyikan fakta, menekankan bahawa tidak ada yang boleh melarikan diri dari tanggungjawab Antarabangsa.

Di sisi lain Menteri Perindustrian dan Menteri Perdagangan Binyamin Ben Oliezz bahawa Israel membatalkan penghantaran kedua pesawat Heron ke Turki, yang merupakan sebahagian daripada perjanjian ketenteraan bernilai 180.000.000 dolar.
Sumber tentera Turki mendedahkan bahawa Ketua Staf Gabungan di Israel kini menyusun suatu strategi baru untuk berurusan dengan ketenteraan Israel selepas serangan terhadap kapal Armada kebebasan. Dia mengatakan bahawa strategi ini dilaksanakan dalam tiga fasa pendek, menengah dan jangka panjang.

Sumber-sumber menunjukkan bahawa dalam jangka pendek adalah penghapusan latihan ketenteraan dengan Israel sebagai respon awal dari Ketua Staf kejahatan Israel, di mana permintaan itu ditolak Tel Aviv untuk menyertai dalam Anatolia Eagle (latihan ketenteraan), yang bermula kelmarin, di dasar pengkalan udara Konya di Turki tengah, dengan penyertaan dari Amerika Syarikat , UAE, Itali, Sepanyol dan NATO.

Dalam jangka menengah, harus ada krisis yang berterusan, maka penilaian semua projek mic akan membekukan diantaranya projek kerjasama dalam modernisasi tank Turki model (M-60), dengan sumber-sumber yang tak disebutkan tentang sifat tindakan yang diambil dalam jangka masa panjang.

Dalam konteks lain yang dipetik dari akhbar The Sunday Times, sumber keselamatan Israel mengatakan bahawa ada keprihatinan serius di Israel daripada Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan yang telah membuat penutupan stesen perisikan Israel yang dibina di wilayah Turki, dan ianya sangat penting bagi Israel terhadap Iran. Surat kabar itu mengutip sumber dari Israel dan berkata bahawa jika itu terjadi, Israel akan kehilangan telinga dan hidungnya di halaman belakang Iran.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers