Tuesday, June 15, 2010

Israel mengecam Lubnan dan Iran sementara Turki terus merencanakan sesuatu.

Terakhir, Israel mengancam untuk membalas kekerasan terhadap setiap usaha oleh kapal ke Lubnan dan Iran untuk mematahkan serangan yang dikenakan di Jaluran Gaza. Mereka mengatakan bahawa berurusan dengan kapal ini (Lubnan & Iran) akan berbeza daripada apa yang terjadi dengan kapal armada kebebasan.
Ketika ini sumber Turki mengatakan bahawa Ankara telah membangunkan rencana yang mengandungi langkah-langkah hukuman terhadap Israel kerana serangan terhadap kapal-kapal armada dari kebebasan untuk memotong hubungan bilateral diantara mereka.


Akhbar Yedioth Ahronoth memetik, Israel sedang mempersiapkan beberapa hari berikutnya untuk dua armada baru, satu daripada Hizbullah, dan yang kedua dari kerajaan Iran. Sumber keselamatan Israel mengatakan bahawa latihan akan disiapkan untuk berdepan dengan kapal dari Hizbullah yang terdiri dari puluhan aktivis dari Hizbullah dan Hamas yang keluar dari Lubnan dan Syria dan kebanyakan mereka adalah perempuan.

Sumber keselamatan Israel ketika ini mula mengumpul maklumat mengenai organisasi dan lalat kapal seperti yang sebelumnya pada kapal mavi marmara yang tujuan untuk persiapan diri setelah belajar dari kawalan yang sebelumnya.

Dalam rangka ini, sumber-sumber menunjukkan bahawa, kedudukan undang-undang yang akan berbeza tentang apa yang terjadi dengan kapal armada Turki di bawah bendera sebuah negara yang ramah, menunjukkan bahawa mesej yang disampaikan Israel kepada Lubnan melalui saluran diplomatik , yang memberi amaran untuk tidak akan membiarkan Hizbullah memasuki sektor ini. Mesir juga ketika ini cuba untuk menghentikan angkatan laut Iran ketika memasuki Terusan Suez .

Sementara itu, sumber Turki mengatakan, Ankara bersetuju rencana merangkumi serangkaian tindakan untuk menyahut serangan Israel terhadap armada sehinggakan
Sampai ketahap untuk memutuskan hubungan diplomatik dan tentera dan pembekuan berbagai bentuk kerjasama di segala bidang. Sumber-sumber mengatakan bahawa rancangan ini telah dibincangkan pada pertemuan kabinet Majlis Keselamatan Kebangsaan yang dipimpin oleh Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan, diadakan dua hari selepas serangan Israel, serta dalam mesyuarat kabinet yang dipimpin oleh Erdogan pada hari Sabtu. Turki mengenalpasti beberapa sumber dari rencana ini dalam serangkaian langkah untuk mula mengurangkan tahap wakil diplomatik di Israel sepenuhnya dengan pemberhentian hubungan diplomatik sepenuhnya serta mencegah masuknya semua kapal Israel untuk pelabuhan Turki, di samping tidak memberikan visa untuk memasuki Israel, dan penghapusan pakatan tentera yang ditandatangani dengan negara Yahudi, dan pembekuan projek kerjasama dalam bidang industri dan pertanian.

Dalam konteks lain yang dipetik dari saluran Tentera Israel, mengatakan bahawa Turki tidak akan menghantar duta besarnya ke Tel Aviv, selagi kerajaan Israel tidak meminta maaf atas serangan terhadap kapal mavi marmara dan kata mereka (pihak Israel) ini adalah satu tindakan sementara kerana ramai kakitangan dari Turki berminat dengan syarikat rasmi Israel Aircraft Industries.

0 ulasan:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers