Wednesday, June 16, 2010

Turki mempersiapan untuk penyelidikan antarabangsa ke atas serangan Israel sementara Eropah sudah sedia dengan 6 kapal baru.


Trak PBB ke Gaza.

Turki baru-baru ini telah mengancam bahawa mereka akan bertindak tegas terhadap setiap syarikat Israel yang masalah selepas krisis dalam hubungan antara kedua-dua buah negara, dan menunjukkan bahawa ia akan mengambil tegas tindakan terhadap Israel atas tindakkan Israel yang tidak meminta maaf selepas serangan armada kebebasan, selepas menyatakan pembentukan jawatankuasa menteri untuk mempelajari konsekuensi dari perbuatan serangan ini.

Sementara itu, Kempen Eropah telah mengumumkan untuk mengangkat Pengepungan di Gaza dan menubuhkan Pertubuhan untuk mendapatkan bantuan kemanusiaan Turki dan hak asasi manusia, selama konferensi di Parlimen Eropah di Strasbourg. Mereka akan menghantar armada baru kapal ke Jaluran Gaza pada paruh kedua bulan Julai akan datang.

Di Turki, Menteri Negara Utusan Eropah "Agman Bagbs", selama persidangan mengenai hubungan antara Turki dan Kesatuan Eropah di Istanbul, mengatakan bahawa Israel tidak meminta maaf selepas serangan pada armada kebebasan dan kita akan mengambil tindakan tegas terhadap Israel. Kami sangat marah kepada mereka. Kami tidak marah dengan Israel atau Yahudi tetapi kepada kerajaan mereka.

Jabatan Luar Negeri mengumumkan bahawa kerajaan Turki membentuk sebuah jawatankuasa menteri untuk mempelajari konsekuensi dari serangan Israel kepada kebebasan Armada. Dia menjelaskan bahawa jawatankuasa ini termasuk pegawai daripada Jabatan Kehakiman dan Luar Negeri Jawatankuasa dan Laut, menunjukkan bahawa Suruhanjaya akan mengangar dimensi undang-undang serangan yang sesuai dengan undang-undang kebangsaan dan antarabangsa dan untuk mempersiapkan penyelidikan antarabangsa. Dikutip dari berita "Anatolia", Turki dan Menteri Perdagangan Luar Negeri Turki "Zafer Haglian" mengatakan bahawa Ankara akan respons ke negara Yahudi bahawa syarikat mereka menghadapi masalah berhubung dengan kesan krisis dalam hubungan antara kedua-dua buah negara.

Pernyataannya ini muncul selepas Haglian melaporkan kepada media bahawa mahkamah Israel mengeluarkan sebuah perintah akaun yang berkaitan dengan syarikat pembinaan Turki "Ilmazar Group", digambarkan sebagai permainan politik. Haglian mengatakan bahawa,harus menjadi pemisahan antara politik dan hubungan perdagangan, dia menambah bahawa negaranya tidak akan membenarkan untuk memboikot produk-produk Turki di Israel atau syarikat dari Turki.

Akhbar Bintang Turki mengatakan Ankara akan menghentikan kerjasama ketenteraan dengan Israel setelah serangan Israel kepada armada kebebasan dan ini menunjukkan bahawa kerajaan Turki sedang memikirkan laluan barunya pada masa yang akan datang dengan negara Yahudi.

Surat khabar itu menyatakan bahawa kerajaannya juga memutuskan untuk membekukan perjanjian ketenteraan dengan Israel, seperti modernisasi pesawat, tank, dan rudal projek-projek khas yang dijangka menelan kos sehingga menjadi 7.5 bilion dolar.

sumber Israel mengomentari laporan ini dengan mengatakan bahawa Turki mencari alasan untuk memutuskan hubungan dengan Israel, memberi amaran bahawa mengurangkan tahap hubungan antara mereka tidak akan dibayar kepada keamanan.

Juru bicara kempen Eropah menyatakan untuk mengangkat mengepung Gaza, selama sidang akhbar di Parlimen Eropah "Kami mempunyai enam kapal sudah siap meninggalkan Eropah, dan kami berharap untuk belayar bulan depan pada paruh kedua bulan Julai".
"Kami percaya bahawa armada ini akan menjadi kekedua yang terpenting."

Relief Foundation pada gilirannya memberitahu Turki, ahli Parlimen Eropah telah mengummpul enam kapal konvoi baru serta ditujukan rayuan atas perpaduan lain untuk menyertainya. Salah satu aktivis dalam organisasi yang naik kapal Turki Marmara, konvoi pembiayaan akan bergantung pada sumbangan individu, menunjukkan bahawa kapal Turki sebahagian daripada kerja lembaga kemanusiaan yang lain di Haiti, Sudan dan Afrika Utara.

Sementara itu, kata ahli Inggeris dari Parlimen Eropah "Richard Howit", para aktivis dari kempen antarabangsa dan organisasi bantuan antarabangsa dijemput untuk datang ke Strasbourg. Kesatuan Eropah menjamin penghormatan terhadap undang-undang humaniter dan pada konvoi yang berikutnya.

Di U.S, Menteri Luar Negeri Kesatuan Eropah "Catherine Ashton" berkata kepada Parlimen Eropah di Strasbourg, mereka akan membentuk kumpulan kerja untuk mengumpulkan semua jabatan yang berpengalaman terhadap situasi di Gaza, mengatakan ia akan memimpin pertemuan pertama kumpulan kerja ini pada hari Jumaat ini.

Ashton berkata, "Kami akan menghantar misi eksplorasi untuk melihat bagaimana hal itu dan cara yang terbaik memberikan sumbangan untuk penyelesaian malasalah bagi rakyat di Gaza.". Dia menganggap bahawa segala penyiasatan yang terjadi pada bantuan kemanusiaan kapal harus menikmati kepercayaan semua rakyat Turki.

Israel mengumumkan pembentukan sebuah yuran bebas dengan penyertaan daripada dua pemerhati antarabangsa, dengan berkata "Rencana ke depan", namun Kesatuan Eropah akan mengikuti secara ketat perilaku dan keputusan Israel.

2 ulasan:

KeMBaLI™ on June 16, 2010 at 8:47 PM said...

best..

Unknown on June 17, 2010 at 12:11 AM said...

wah! byk cte pasal luar negara kat blog ko? thnkz! dapat jgk aku thu serba sedikit sbb selama ni ak x thu sgt... hehe ape2pun harap israel x buat mcm dulu...

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers