Friday, July 16, 2010

Kapal Bantuan Di Pelabuhan Mesir



Kapal misi kemanusiaan telah di bongkar selepas tibanya di pelabuhan mesir yang sebelum ini telah di halang oleh pihak ketenteraan laut Israel dari terus belayar ke wilayah palestin.

Kapal ini telah memuatkan 2.000 tan ubat-ubatan dan makanan telah selamat sampai di pelabuhan Mesir (El Arish) di pantai Mediterranean Mesir, sekitar 45 km selatan sempadan dengan Gaza pada hari Rabu.

Gamal Abdel Maqsoud iaitu pengarah pelabuhan El Arish mengatakan bahawa Mesir akan menyerahkan barang bantuan tersebut kepada Bulan Sabit Merah dan ianya akan dihantar ke Gaza melalui darat melintasi sempadan Mesir.

"Bekalan perubatan dan penumpang akan memasuki Gaza melalui sempadan Rafah , sementara makanan akan masuk melalui sempadan Awja," kata Maqsoud.

Yousseuf Sawani iaitu pengarah eksekutif dari Yayasan Gaddafi yang menyewa kapal tersebut mengatakan bahawa lapan kapal perang Israel telah mengepung kapal bantuan Libya untuk mencegah dari meneruskan perjalanannya ke Gaza.
katanya lagi "Kami tidak dapat menerima keputusan Israel itu dan kami juga terpaksa membuat keputusan untuk pergi ke pelabuhan mesir kerana risiko pertumpahan darah," kata Sawani.

Walaubagaimanapun tujuan Amalthea telah dicapai tanpa pertumpahan darah dan hasilnya adalah keuntungan untuk rakyat Palestin."

Badan amal ini dipimpin oleh putra Muammar Gaddafi iaitu pemimpin Libya, dan membawa penyokong/aktivis yang "tertarik untuk mendedahkan perpaduan dengan orang-orang Palestin di tengah-tengah penderitaan yang dikenakan pada pengepungan Gaza".

Kepungan Di Mesir.

Sebuah usaha oleh aktivis Jordan dan kesatuan pekerja untuk memberikan bantuan dan bekalan ubat-ubatan ke Gaza di sekat pada hari khamis lalu oleh kerajaan Mesir.
Mereka ini seramai 150 orang termasuk kesatuan, wartawan dan ahli akademik yang melalui jalan darat menaiki 25 kenderaan dari Jordan yang ingin masuk melalui persimpangan sempadan Mesir (Rafah).

Mereka melahirkan rasa terkejut berikutan Mesir menghalang mereka dari memberikan bantuan dan peralatan perubatan ke Gaza, kata salah seorang daripada mereka yang bernama Ahmad Armuti iaitu presiden dewan kesatuan perdagangan.
"Bukan sahaja kami, malah orang-orang di Gaza dan semua di Jordan menyesal, menolak dan mengutuk tindakan Mesir yang tidak boleh diterima." Mereka juga tidak akan menghentikan usaha untuk terus memecah kepungan yang tidak adil dan menolak segala bentuk normalisasi dengan entiti Zionis.

2 ulasan:

Unknown on July 16, 2010 at 8:32 PM said...

moga2 bekalan tu btl2 smpai ke tangan mereka yang memerlukan..

shada wentz on July 16, 2010 at 8:50 PM said...

mintak2 kali ni semuanya berjalan lancar.amin (:

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers