Wednesday, July 7, 2010

Kesan Perubatan Solat..

Assalamualaikum.
Semoga ada kebaikkan buat kita semua. Amin.

Solat adalah ibadah yang paling sesuai bagi seluruh tubuh badan manusia. Gerakan-gerakannya berpatutan dengan gerak khas tubuh seseorang muslim. Namun, pernahkah kita terfikir mengenai manafaat-manafaat yang dihasilkan oleh setiap gerakan ini?
Sudut pandang ilmiah menjadikan solat sebagai sebuah kilang ubat bagi pelbagai jenis penyakit! Semasa seseorang hamba cukup syarat mendirikan solat, semenjak itulah dia mula mencari makna dan manafaatnya, kerana solat diturunkan bagi menyempurnakan kemudahannya dalam kehidupan. Selepas sekian lama kita menjalankan solat, sampai dimana fahaman kita mengenainya?

Aku mencari pelbagai sumber dan hasilnya, mari kita kongsikan bersama..

1. Takbiratul Ihram, menguatkan otot lengan dan melancarkan pengaliran darah.
Gerakan : Berdiri tergak, mengangkat kedua tangan sejajar dengan telinga, lalu meletakkannya dihadapan perut ataupun di dada bahagian bawah.
Manafaaf : Gerakkan ini melancarkan oengaliran darah dan limfa dan menguatkan otot lengan. Kedudukan jantung dibawah otak menungkinkan darah mengalir lancar ke seluruh tubuh. Semasa mengangkat kedua tangan, otot bahu menegang hingga darah yang kaya dengan oksigen mengalir dengan lancar. Kemudian, kedua-dua tangan dirapatkan ke depan perut ataupun dada bahagian bawah. Gerakan ini menjauhkan kita daripada pelbagai ganguan penyakit-penyakit sendi, khususnya pada tubuh bahagian atas.

2. Rukuk, mengembalikan fungsi tulang belakang.
Garakan : Rukuk yang sempurna adalah apabila tulang belakang menjadi lurus, hingga apabila meletakkan segelas air di atas belakang, ai tidak tumpah. Kedudukan kepala sama lurus dengan tulang belakang.
Manafaat : Gerakan ini menjaga kesempurnaan kedudukan dan fungsi tulang belakang (curpus vertabrae) sebagai penyangga tubuh dan pusat saraf, Kedudukan jantung sejajar dengan otak, maka pengaliran darah menjadi maksimum pada tubuh bahagian tengah. Tangan yang diletakkan pada lutut merelakskan otot-otot bahu hingga kebawah. Selain daripada itu, rkuk juga adalah latihan kemih (latihan mengawal pundi kencing) bagi mencegah gangguan prostat.



3. Iktidal, Mencegah pencernaan.
Gerakan bangun dan rukuk, tubuh kembali tegak selepas mengangkat kedua belah tangan sama tinggi dengan telinga.
Manafaat : Iktidal adalah gerakan yang dilakukan selepas rukuk dan sebelum sujud. Gerakan berdiri, membongkok dan berdiri semula adalah latihan pencernaan yang baik. Organ-organ pencernaan dalam perut mengalami pengecutan dan pelonggaran secara berganti. Kesannya, pencernaan menjadi lebih lancar.




4. Sujud : mengalirkan oksigen, menguatkan daya berfikir, memudahkan proses bersalin dan meningkatkan kesuburan.
Gerakan : Menonggeng dengan meletakkan kedua-dua belah tangan, lutut, hujung kaki dan dahi di atas lantai. Falsafahnya adalah manusia menundukan diri serendah rendahnya, malah lebih rendah dari pinggulnya sendiri.
Manafaat : Aliran limfa dipamkan ke bahagian leher dan ketiak. Kedudukan jantung diatas otak menyebabkan darah yang kaya dengan oksigen mengalir dengan maksimum ke otak. Pengaliran ini memberi pengaruh kepada daya fikir kita. Oleh itu, lakukan sujud tamakninah, jangan tergesa-gesa supaya darah mengalir sebanyak munkin ke dalam otak. Gerakan ini juga menghindar gangguan penyakit buasir. Khususnya bagi wanita, gerakan rukuk dan juga sujud mempunyai manafaat yang luar biasa bagi kesuburan dan kesihatan organ kewanitaan.
Sujud adalah latihan kekuatan bagi otot tertentu, termasuk otot dada. Semasa sujud, beban tubuh bahagian atas ditumpukan pada lengan hingga tapak tangan. Pada masa inilah pengecutan terjadi pada otot dada, bahagian tubuh yang menjadi kebanggaan wanita. Payudara bukan hanya menjadi lebih menarik, tetapi juga memperbaiki fungsi kelenjar air susu didalamnya.
Semasa pinggul dan pinggang diangkat melampaui kepada dan dada, otot-otot perut (rectus abdominis dan obliquus abdominis externuus) mengecut sepenuhnya. Gerakan ini melatih organ di sekitar perut bagi meneran dengan lebih lama. Ini memberi manafaat kepada kaum wanita kerana dalam proses bersalin, mereka memerlukan pernafasan yang baik dan kemampuan meneran yang mengcukupi.
Apabila otot perut berkembang lebih besar dan lebih kuat, secara automatic, ia menjadi lebih elastik. Biasanya, sujud menyebabkan tubuh dapat mengembalikan dan mempertahankan organ-organ perut pada tempatnya semula.

5. Duduk antara dua sujud : Menghindari penyakit lumpuh dan mencegah masalah mati pucuk.
Gerakan : Duduk antara dua sujud ada dua jenis, iftirasy (tahayat awal) dan tawarruk (tahayat akhir).
Perbezaanya terletak pada kedudukan tapak kaki.
Manafaat : Semasa melakukan iftirasy, kita bertumpu pada pangkal peha yang terhubung dengan saraf nervus ishiadius. Kedudukan ini mengelakan sakit pada pangkal peha yang sering menyebabkan seseorang itu tidak dapat berjalan. Duduk tawarruk pula baik baik bagi kaum lelaki kerana tumit menekan aliran limfa (urethra), kelenjar kelamin lelaki (prostata) dan saluran vas deferens. Sekiranya dilakukan dengan betul, gerakan ini mampu mencegah dari masalah mati pucuk.
Kedudukan tapak kaki yang berbeza semasa kita melakukan iftirasy dan tawarruk menyebabkan seluruh otot kaki turut meregang dan relaks kembali. Gerakan lenturan dan kekuatan organ-organ gerak kita.




6. Salam : Merelakskan otot leher dan menegangkan kulit muka.

Gerakan : Memusing kepala ke kanan dan ke kiri, secara maksimum.
Manafaat : Merelakskan otot disekeliling leher dan kepala dan ini dapat menyempurnakan aliran darah di kepala. Gerakan ini mencegah sakit kepala dan menjaga ketegangan kulit muka.

Beribadat secara istiqamah bukan sahaja menyuburkan iman tetapi mencantikan diri luar dan dalam..

Semoga ada kebaikan buat semua,
sekian terima kasih
.

9 ulasan:

Seindah.Bidadari on July 7, 2010 at 8:40 AM said...

salam masyaallah..=) sy nk cadangkan awak baca sebuah buku terapi tahajjud..tp x ingat la sape penulis..bgs pengisiannya mcm sharing awak ni..=)

MAZHA on July 7, 2010 at 5:17 PM said...

salam, sungguh baik post ni...semua mesti baca..

yahaya on July 8, 2010 at 3:43 AM said...

bagus teruskan posting sebegini..

eita on July 8, 2010 at 6:03 AM said...

assalamualaikum....
bagus sangat info ni.....
eita lepak kat sini membaca....

Cik Bucken on July 8, 2010 at 9:02 PM said...

a very great info ni..^_^
slmt hari jumaat~

nurayunni on July 8, 2010 at 10:28 PM said...

salam singgah..

n@jwamz on July 8, 2010 at 11:13 PM said...

alhamdulillah...peringatan wat sume..

n@jwamz on July 8, 2010 at 11:13 PM said...

alhamdulillah...peringatan wat sume..

Umie Nadhirah on July 9, 2010 at 8:46 PM said...

best en3 ni :) suka bace..

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers