Wednesday, August 18, 2010

Tiada Yang Mustahil Bagi Allah s.w.t.

Assalamualaikum..

Cubalah kita melihat langit yang tidak bertiang, bukankah ini satu pekara yang mustahil bagi manusia untuk membuatnya?? Tetapi kita perlu ingat bahawa bagi Allah tidak ada yang mustahil. Jika Allah ingin menjadikan sesuatu, maka nascaya akan berlaku dan semua pekara adalah mudah bagi Allah.

Kalau manusia berkata mereka itu telah pandai dan berjaya mencipta itu dan ini, misalnya manusia telah berjaya mencipta computer, tv warna dan sebagainya. Ini telah membuat manusia itu megah dengan kejayaannya. Tetapi jika manusia itu betul dan berakal maka dia akan sujud dan menyembah Allah, ini adalah jika dia melihat pada dirinya yang diciptakan oleh Allah s.w.t.

Teman, cuba kita perhatikan pada diri kita sejak bermulanya manusia yang diciptakan oleh Allah s.w.t. yang digelar dengan nama Adam a.s. Allah s.w.t. telah menciptakan komputer pada setiap manusia yang diciptakannya, ianya dikenali dengan otak. Otak dapat menyimpan segala-galanya dan ianya lebih baik dari computer ciptaan manusia. Computer ciptaan manusia hanya akan berfungsi apabila ianya dimasukan dengan maklumat, tetapi otak ciptaan Allah s.w.t. berfungsi dengan automatik tanpa diarah. Dan ianya juga boleh mengingati sesuatu peristiwa yang telah berlaku berpuluh-puluh tahun yang lalu dengan sekelip mata. Hebatnya ciptaan Allah.

Cuba kita lihat mata kita yang Allah s.w.t telah ciptakan yang dapat membezakan warna-warna, jadi mata ialah salah satu tv warna yang diciptakan oleh Allah s.w.t sejak mula manusia dijadikan. Jadi kalaulah semua kurnian Allah itu lebih tinggi nilainya dari segala ciptaan manusia maka kepada siapakah kita harus bersujud? Tentu sekali pada Allah s.w.t.

Kalau Allah s.w.t tidak memberikan seseorang itu mata, kaki, tangan, telinga, mulut, hidung, dan sebagainya maka manusia itu tidak akan dapat berbuat apa-apa melainkan seperti batu di tepi jalan. Oleh itu hendaklah kita sentiasa bersyukur atas kurniaan Allah s.w.t kepad kita dan dengan rasa syukur itu, kita taat dan patuh pada perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Janganlah kita sekali-kali mengagungkan manusia dari Allah s.w.t. Yang Maha agung hanyalah Allah s.w.t. dan Maha berkuasa atas setiap sesuatu.

Dalam suran Ar-Rahman, sebanyak 31 kali Allah s.w.t bertanya kepada insan yang bergelar manusia dan jin dengan pertanyaan : “Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dusdakan, hai manusia dan jin?” Tidakkah kita berasa malu kalau kita masih ingkar pada perintah Allah dan apakah kita mahu siksanya turun baru kita hendak beriman kepada Allah s.w.t.

5 ulasan:

Zikr the Jalanan Sepi Perantau on August 18, 2010 at 9:33 AM said...

nikmat yang Allah beri kepada hambanya tidak dapat dihitung dengan amalan yang kita buat selama mana kita hidup didunia ini yang sementara... subhanallah..

SuhaNa on August 18, 2010 at 9:38 AM said...

sentiasa berada dalam kesyukuran..Kerana seperti udara yang sentiasa diperlukan oleh kita

Abhamz on August 18, 2010 at 1:25 PM said...

salam, benar belaka seperti yang anda utarakan...semoga menjadi pengikhtibaran kepada semua..

MissXYZ a.k.a Abaikan on August 19, 2010 at 3:17 AM said...

yeppp xde yg mustahil =)

Anonymous said...

Subhanallah....Tiada yang MUSTAHIL bagi Allah SWT jika Allah SWT sudah berkehendak maka Allah tinggal berkata KUN FAYA KUN maka Allah SWT jadi MANUSIA

Sambil Baca Sambil Dengar.

linkwithin

Related Posts with Thumbnails
 

Tinggalan nota dari zikrie Copyright © 2009 Template is Designed by Islamic Wallpers